Jaro AS med ny bærekraftig strategiutvikling

  Vår tilnærming til bærekraftig forretningsutvikling fokuserer på å gjøre bærekraft lønnsomt, sier Edny-Beate Karlsen, seniorrådgiver i Kupa.

 
 

Med 62 ansatte og en omsetning på 257 millioner, har Jaro bevist sin evne til både innovasjon og vekst.


Med Kupas veiledning har Alta-bedriften klart å integrere bærekraftige løsninger i en ny strategi for fremtiden.

Kan betong være synonymt med bærekraft? For Jaro AS er svaret ja. Deres ambisiøse mål har vært å omfavne bærekraft i kjernen av deres virksomhet, og vise at bærekraftig vekst kan være en nøkkelkomponent i deres virksomhetsstrategi. Dette beviser at selv i en industri som tradisjonelt er sett på som utfordrende for miljøet, kan bærekraft og forretning gå hånd i hånd.

Utfordringen

Jaro ønsket en oppdatert strategi som reflekterte deres engasjement for miljø og bærekraft. Gjennom samarbeidet med Kupa, fokuserte de på å utvikle en strategiplan som integrerte dette i alle aspekter av virksomheten, samtidig som de sørget for en sterk forankring både internt og eksternt.

De har identifisert spesifikke bærekraftsmål, inkludert reduksjon av CO2-utslipp, økt sorteringsgrad av avfall, og null alvorlige arbeidsskader. Dette innebærer en filosofi om å "gjøre mer med mindre" og utforske høyteknologiske og innovative løsninger for å redusere avfall – noe som støtter en sirkulær økonomi.

Les også: Konferansen for blågrønn næring – utsolgt i 2023 også

 Utviklingen av "Strategi 2030" startet med en rekke workshops ledet av Kupa.


Mål

Målet var å utvikle en ny strategisk retning mot 2030, som ikke bare adresserer bærekraft, men som også sikrer langsiktig vekst og innovasjon.

Slik ble det løst

Prosessens første steg var en rekke workshops ledet av Kupa, designet for å styrke Jaros team og legge grunnlaget for en ny strategisk retning. Disse workshopene fokuserte på å utvikle kompetanse innen bærekraftig forretningsutvikling og strategisk tenkning. Deretter gikk man over til en helhetlig vurdering av Jaros forretningsstruktur, marked og konkurranse. Nøkkelområder for bærekraft ble identifisert og integrert i Jaros strategiske plan for fremtiden. Utviklingen av "Strategi 2030" innebar også arbeid med ledelses- og styringssystemer.

– Vår tilnærming til bærekraftig forretningsutvikling fokuserer på å gjøre bærekraft lønnsomt og til en del av virksomhetens konkurransekraft, sier Edny-Beate Karlsen, seniorrådgiver i Kupa.

Resultatet

"Strategi 2030" ble en milepæl for Jaro, og vitner om deres engasjement for bærekraftig utvikling. Den inkluderer klare mål og retningslinjer for hvordan selskapet vil fortsette å vokse på en miljømessig, ansvarlig måte.

Se Jaros strategidokument her

“Jaro har brukt Kupa til prosjektledelse på flere områder blant annet søknadsprosesser innenfor innovasjon, strategiarbeid og gjennomføring av Jaro-skolen. Vi kan takke Kupa for at det har blitt så vellykket og kan på det sterkeste anbefale dem videre.”

– Elisabeth Lund, kontorleder i Jaro

 

Er bedriften din klar for en bærekraftig og strategisk transformasjon? Vi tilbyr skreddersydde løsninger i tjenesteområdene bærekraft og strategi & analyse.

Kontakt seniorrådgiver Edny Beate Karlsen
ednybeate@kupa.no / 996 02 651

 
 
 
Forrige
Forrige

Få skattefradrag gjennom SkatteFUNN

Neste
Neste

Søk nå: Lederutviklingsprogram for gründere