Nordnorske startups til Slush med Kupa

 Slush en av verdens største møteplasser for startups og investorer.

 
 

Hvordan få nordnorske gründere og startups til å bli lagt merke til blant globale investorer? Svaret ble konseptet “The Ones 2 Follow”.


Kupa er rangert som topp 10 innovasjonsmiljø på landsbasis, og er operatør for Siva sitt inkubatorprogram. Siden 2008 har Kupa spesialisert seg på å hjelpe de med forretningsidéer innenfor teknologi og industri med å utvikle og skalere sine idéer til vekstselskaper. En del av dette programmet har vært å ta med utvalgte startups til Slush i Helsinki, Finland – en av verdens største scener for gründere og investorer.


Les også: Vi hjelper deg som ønsker å starte eget selskap

Utfordringen

Hvordan skape synlighet og muligheter for Nord-Norske gründere i en internasjonal kontekst? Dette var en av de tingene vi ble utfordret på av våre samarbeidspartnere.

– Kupa har reist til Slush med gründere flere ganger, men det har aldri blitt laget et prosjekt i et så stort omfang før som vi gjorde i 2023, sier Håvard Selseth, rådgiver i Kupa.

Flere utsendte fra Kupa og 15 nordnorske startups fra Nord-Norge deltok på eventet.


 Eventet førte til mange verdifulle kontakter og nettverk.


Mål

Prosjektet, som ble finansiert av Innovasjon Norge og Sparebanken 1, hadde som mål å samle alle de fremste startup-bedriftene i Nord-Norge og presentere dem for potensielle investorer på Slushs internasjonale scene.

Slik ble det løst

For å få til dette ble det laget et “side event”. Dette var et privat arrangement før selve Slush 2023 startet, hvor påmeldte deltakere kunne komme og treffe de Nord-Norske gründerne. Her var målet at eventet skulle bli fullbooket. 

For å få målgruppen til å komme hit ble det laget et konsept kalt “The Ones 2 Follow”. Dette konseptet fikk en egen visuell identitet, landingsside (nettside) og kampanjeannonser. Dette ble laget for å øke synligheten til startup-bedriftene og side-eventet.

Suksesskriterier? Det skulle være lett å forstå ideen, hvem de var, og hvorfor de var verdt å satse på. Derfor ble det laget korte, direkte heispitcher for hver startup, designet for å fange oppmerksomheten og tydeliggjøre investeringsverdien.

Se nettsiden til The Ones 2 Follow her


 Hver bedrift fikk sin egen heis-pitch på landingssiden til The Ones 2 follow.

Resultatet

Eventet ble fullbooket og over 50 investorer fra hele verden kom for å møte de Nord-Norske gründerne.

– Godt samarbeid med de andre inkubatorene, nøye planlegging og god kommunikasjon med finansiørene var en av nøkkelkriteriene for suksessen, mener Selseth.

Planen er at dette konseptet skal kunne videreutvikles og brukes igjen.
– Nå er grunnlaget lagt, og det blir spennende å se hvordan dette kan utvikle seg til å bli enda større i fremtiden, sier Selseth. 

“Det overgikk forventningene mine på mange områder, og med tanke på at dette var første gang vi deltok er jeg meget fornøyd med det vi oppnådde. Med de erfaringene vi har gjort oss nå er jeg sikker på at neste gang vil bli enda bedre!"

– Anonymt sitat fra evalueringsskjema til gründerne


Eventet førte til mange verdifulle kontakter og nettverk – ikke bare under selve side-eventet, men også de påfølgende dagene på Slush.

– Prosjektet spilte en nøkkelrolle i å styrke Nord-Norges synlighet, både blant internasjonale investorer og innen det bredere norske økosystemet, inkludert regioner som Trondheim og Oslo, avslutter Selseth.


 Fornøyd gjeng

 

Om Slush

Slush er et oppstarts- og teknologiarrangement som arrangeres årlig i Helsinki, Finland. Slush legger til rette for møter mellom grunnleggerne av startups og investorer som venturekapitalister, oppnådd med arrangementer som matchmaking, side-events og pitchingkonkurranser. Eventet hadde rundt 14 000 deltakere i 2023.

 
 
 
Forrige
Forrige

Kupa leder ny digital satsning om havbruksnæringen

Neste
Neste

Bidra til vekst i lokalt næringsliv – Bli engleinvestor!